Interview with "Art Productions New York City" 2019
*What are the core and fundamental themes and concepts of your art?
Vor noch nicht allzu langer Zeit waren Bilder Seltenheitsware. Abgesehen von Adel und Klerus, kamen unsere Vorfahren noch bis vor nicht allzu langer Zeit, kaum mit bildender Kunst in Kontakt. Einzig beim sonntäglichen Kirchenbesuch konnte man mit Malerei und Bildhauerei einigermaßen in Berührung kommen. Darüber hinaus entzog sich die Bildwelt im Allgemeinen dem einfachen Menschen. Heutzutage aber kann sich niemand mehr der allgegenwärtigen Macht der Bilder entziehen. In jeder Zeitschrift, auf Plakaten auf der Straße und selbst in den virtuellen Weiten des Internets, sei es über PCs oder über Smartphons, werden wir täglich von Bildern jeglicher Art beeinflusst bzw. vereinnahmt. Niemand wundert sich mehr über Dinosaurier, Drachen, Gnome, Riesen oder andere Fantasiegestalten die vollkommen täuschend naturalistisch auf der Kinoleinwand oder im TV zu sehen sind. Welche Rolle kommt in diesem Zeitalter nun einem bildenden Künstler zu? Was und in welcher Technik soll ein Maler malen? Was kann man dieser täglich auf uns einwirkenden Bilderflut entgegenhalten?
Hätte Michelangelo mit seinen Fresken der sixtinischen Kapelle heute das gleiche bewirkt wie 1512?
Welche Rolle würde einem Leonardo da Vinci zukommen würde er heute leben? Hätte eine Mona Lisa des 21. Jahrhunderts irgendeine Auswirkung auf die heutige Kunstwelt?
Künstler von heute punkten nicht mit einem herausragenden Werk, sondern mit Ihrer Art bzw. ihrem Stil eine Masse ihrer Werke zu bewältigen. Der Maler XY ist jener, der auf dieser und jener Weise arbeitet, …jener der nur mit blau malt, … jener der nur Schüttbilder produziert, … jener der alles auf dem Kopf stehend malt. Jeder versucht auf seine Weise neben der gewaltigen Bilderflut, die täglich auf uns einwirkt seine Nische zu finden.
Meine Nische sehe ich darin, nicht mit dieser in Konkurrenz zu treten.
Ein Maximum an Ausdruck, Vermeidung von Gleichgültigkeit und Langeweile unter Beibehaltung einer ästhetischen Formensprache. Ein von Hand gemachtes Bild soll auch so aussehen. Eigenschaften des Materials, der Textur, ja selbst der Geruch sind maßgebende Eigenschaften meiner Bilder.
Der Versuch die Natur eins zu eins abzubilden ist für mich ebenfalls nicht zielführend. Was aber nicht bedeutet niemals naturalistisch zu arbeiten. Vielmehr werden naturalistische Eindrücke durch den Künstler, also durch mich, gefiltert und verarbeitet bevor sie transformiert aufs Papier oder die Leinwand gebracht werden.
* How closely do these ideas relate to your creative process and the actual act of creating the art itself?
Obgleich einem gewisse Techniken eher liegen als andere und man diese daher auch lieber ausübt als andere, möchte ich mich nicht von vornherein einschränken oder festlegen. Jede Technik ordnet sich dem Ziel, sprich dem Resultat unter.
Wie gesagt, das Ziel ist vorgegeben, was dem am Ende nicht entspricht, wird wieder übermalt oder wandert in den Müll. Was nicht bedeuten soll, dass ich nicht auch experimentiere und andere Themen und Techniken ausprobiere. Weiterentwicklung ist bei Künstlern sehr wichtig. Deshalb arbeiten man ja weiter und weiter. Bestes Beispiel hierfür war Pablo Picasso.
In der Regel kann ich bei meiner Arbeit zwei Herangehensweisen feststellen:
Bei der einen steht das Ergebnis bereits vor Beginn der Arbeit fest. Zuerst im Kopf, dann möglicherweise auch auf Skizzen. Die Technik ist von Anfang an bestimmt, ebenfalls die zu verwendenden Farben. Das fertige Bild birgt im Allgemeinen keine Überraschungen mehr.
So gehe ich an Auftragswerke wie z.B. Portraits heran.
Bei der zweiten entwickelt das Werk faktisch ein Eigenleben, der Arbeitsprozess ist spontaner, man agiert und reagiert auf den sich ständig verändernden Momentzustandes der Arbeit. Bis eine Art Klimaxstadium erreicht wird. Dann ist das Bild fertig.
* Which artists/designers/creators (past or present) are you inspired and influenced by?
Inspiriert wurde ich zweifelsohne von den alten Kulturen des Mittelmeerraums wie Rom und Athen, Persiens bis hin zu den Meistern der Renaissance und des Barocks, die ich eingehend studiert habe. Ob diese meine Arbeiten auch beeinflussen mögen andere beurteilen. Beeinflusst sehe ich mich eigentlich mehr von den Meistern der klassischen Moderne, von den Impressionisten angefangen bis zu den abstrakten Expressionisten wie Joan Mitchel, Helen Frankenthaler und Emilio Vedova.
Nicht unerwähnt lassen möchte ich die österreichischen Gegewartsmeister wie Hans Staudacher und Markus Prachensky.
Sowohl inspiriert als auch beeinflusst wurde ich aber auf jeden Fall von der chinesischen Tuschmalerei.
* Which of your work/works stands out as a highlight, a favorite, or a significant point in your creative growth and development? and why?
Jedes meiner Bilder bei der die anfängliche Intension mehr oder weniger eins zu eins in das fertige Werk übertragen werden konnte. Dazu zählen unter anderem meine beiden Selbstportraits von 1986 und 2014.
Sollte ich mich aber auf ein einziges festlegen, so wäre das wahrscheinlich meine “Big Persian Miniature” , bei der es mir gelungen ist traditionelle, persische Kunst mit der modernen abstrakten Malerei unserer Zeit auf eine nicht sentimentale oder aufdringlicher Art zu verbinden. Es ist ein sehr eigenständiges Werk, das ich übrigens bereits verkaufen konnte bevor es fertiggestellt war.
* An artist of powerful creative voice and message, what do you wish to communicate to your audience?
Das wichtigste ist einen direkten Zugang zum Betrachter zu bekommen. In der Musik ist dies wesentlich einfacher als in der darstellenden Kunst. Der Betrachter meiner Werke sollte sofort von ihnen in Besitzgenommen werden und sich ihrer Wirkung nicht entziehen können. Ob positiv oder negativ. Er kann sie lieben oder hassen, nur gleichgültig sollte er ihnen nicht gegenüber stehen. Was den Inhalt betrifft, so versuche ich weder die Umwelt abzubilden noch politische oder soziale Themen zu verarbeiten, sondern konzentriere mich auf nicht fassbaren Gefühls- und Innenwelten. Diese geben aber genug Spielraum um erstere darin zu reflektieren.
* Creatively, professionally and in all aspects of being an artist, what are your goals for your upcoming works and art.
Kurz gesagt: Weiterentwicklung und Vermeidung von Stillstand!
Ansonsten wünsche ich mir die Voraussetzungen dafür, langfristig und kontinuierlich künstlerisch arbeiten zu können, um mich dabei meiner Arbeit in der Intensität zu widmen, die eine entsprechende Weiterentwicklung zulässt.
Artistic Statement for the exhibition catalogue "LA JOIE DE VIVRE- BA Conteporary 2017 Venezia, Scoletta di San Zaccaria"
During my four year stay in Iran, or as it is even today called, Persia, I inevitably came into contact with its thousand-year-old culture. What impressed me mostly was that this culture was always present and alive in the day-to-day lives of people. This holds true, both for the cultures after the islamization and before it, reaching far back even to the reign of such great kings as Cyrus, Darius or Xerxes. It is also striking that due to the changing history, numerous foreign influences such as Mongolian, Turkish, Arabic or Indian have not only been accepted and absorbed by it but have also almost been further developed as their own culture.
My own artistic development was not influenced through this culture, at least in the beginning. After returning to Vienna, partly through my architecture education, I became completely involved with the local and international art. Austrian masters such as Nitsch, Grabmayr or Prachenski led me to abstract Expressionist namely Emilio Vedova, Joan Mitchell and Helen Frankenthaler who, each in their own way, had the most influence on me.
My second artistic passion was the traditional Chinese ink painting. In 1993, during a long stay in Hong Kong and Shanghai, I had the opportunity to study classical Chinese ink painting and also try my hand at it. In ink painting, what impressed me mostly was the fact that maximum expression could be achieved by relatively simple means.
In my work I attempt to join these two rather seemingly unrelated directions. Therefore, I also choose ink or water colour as my preferred drawing and painting medium,
Art, for me, is foremost “expression”. A few brushstrokes, drawn on a cave wall from the Neolithic age, impress me much more than a 19th century battle painting drawn with enormous skill, expertise and time. Yes, it could be said that even with a child's drawing this aim could be accomplished. Nevertheless, my pictures are always subject to the general aesthetic principles. No one could assume them as works of randomness or coincidence. The conscious design, the structure and composition are always present, even if not always at first glance.
My goal is to create images that do not leave the viewer indifferent and possibly provoke them to start a search; a study of the works.
Early nineties I made the acquaintance of Mehdi Sadjadi, an ex-court painter of the last Shah of Persia. He led me to oil painting and instructed me in its essential techniques. In the next years and decades, the will to contribute to Persian art and culture grew and became stronger in me. The circle seemed to gradually close, although it is and will stay wide open.
Oil sketches of the Persepolis griffin were a start. These mythological hybrids -part lion part birds of prey- have been well-known since 3000 years in the Persian culture. They symbolise strength, watchfulness and were considered as minder of the Good. Griffins have also been presented in many other cultures and they always have a positive and life-affirming symbolism. The “griffin” sketches were followed by the “Big Persian Miniature” in 2015. The presentation of a pair of lovers, a timeless motive, was a daring attempt to combine abstract Expressionism and Persian Miniature painting. It was also an attempt to bring large-scaled and miniature-sized formats in tune. A new start!
Maybe, someday I will succeed to merge my different artistic inclinations and make it like the Persian culture something unique and boundless.
ur Bearbeitung hier klicken.
DF/ Vienna, February 2017
During my four year stay in Iran, or as it is even today called, Persia, I inevitably came into contact with its thousand-year-old culture. What impressed me mostly was that this culture was always present and alive in the day-to-day lives of people. This holds true, both for the cultures after the islamization and before it, reaching far back even to the reign of such great kings as Cyrus, Darius or Xerxes. It is also striking that due to the changing history, numerous foreign influences such as Mongolian, Turkish, Arabic or Indian have not only been accepted and absorbed by it but have also almost been further developed as their own culture.
My own artistic development was not influenced through this culture, at least in the beginning. After returning to Vienna, partly through my architecture education, I became completely involved with the local and international art. Austrian masters such as Nitsch, Grabmayr or Prachenski led me to abstract Expressionist namely Emilio Vedova, Joan Mitchell and Helen Frankenthaler who, each in their own way, had the most influence on me.
My second artistic passion was the traditional Chinese ink painting. In 1993, during a long stay in Hong Kong and Shanghai, I had the opportunity to study classical Chinese ink painting and also try my hand at it. In ink painting, what impressed me mostly was the fact that maximum expression could be achieved by relatively simple means.
In my work I attempt to join these two rather seemingly unrelated directions. Therefore, I also choose ink or water colour as my preferred drawing and painting medium,
Art, for me, is foremost “expression”. A few brushstrokes, drawn on a cave wall from the Neolithic age, impress me much more than a 19th century battle painting drawn with enormous skill, expertise and time. Yes, it could be said that even with a child's drawing this aim could be accomplished. Nevertheless, my pictures are always subject to the general aesthetic principles. No one could assume them as works of randomness or coincidence. The conscious design, the structure and composition are always present, even if not always at first glance.
My goal is to create images that do not leave the viewer indifferent and possibly provoke them to start a search; a study of the works.
Early nineties I made the acquaintance of Mehdi Sadjadi, an ex-court painter of the last Shah of Persia. He led me to oil painting and instructed me in its essential techniques. In the next years and decades, the will to contribute to Persian art and culture grew and became stronger in me. The circle seemed to gradually close, although it is and will stay wide open.
Oil sketches of the Persepolis griffin were a start. These mythological hybrids -part lion part birds of prey- have been well-known since 3000 years in the Persian culture. They symbolise strength, watchfulness and were considered as minder of the Good. Griffins have also been presented in many other cultures and they always have a positive and life-affirming symbolism. The “griffin” sketches were followed by the “Big Persian Miniature” in 2015. The presentation of a pair of lovers, a timeless motive, was a daring attempt to combine abstract Expressionism and Persian Miniature painting. It was also an attempt to bring large-scaled and miniature-sized formats in tune. A new start!
Maybe, someday I will succeed to merge my different artistic inclinations and make it like the Persian culture something unique and boundless.
ur Bearbeitung hier klicken.
DF/ Vienna, February 2017